Topic-icon Fyrhjulingar

Mer
9 år 10 månader sedan #1812 av Bernte
Svar från Bernte i ämnet Fyrhjulingar
Det är väl inte meningen av vi som kör lagligt
ska bli lidande för att ett gäng ungdommar buskör.
Stoppa dessa ungdommar tala med deras föräldrar.
Dom är ju kända som Bosse säger.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Mer
9 år 10 månader sedan #1813 av Bernte
Svar från Bernte i ämnet Fyrhjulingar
Har ett förslag till.
Besluta om att varje Bulle måste ha
sitt Tomt nr. väl synligt.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Mer
9 år 10 månader sedan #1814 av chrille
Svar från chrille i ämnet Fyrhjulingar
Hej alla!

Jag tycker detta är ett mycket viktigt ämne kopplat till säkerhet och trivsel mm på Ringsö.

Här nedan finns några punkter som jag själv (ej som styrelsens ordförande) resonerar kring.

Att det framförs 4-hjulingar som stör, är helt klart.
Att det finns risker för vuxna, barn och djur kopplat till framfarten är också helt klart, vilket även belysts på forumet.
Att sättet som vissa kör runt på, inte fårgöras enligt regelverket är också helt klart.

Resonemangen tror jag förs runt:
Vilka tekniska åtgärder skall vi göra för att förhindra detta?
Hur mycket får dessa tekniska åtgärder kosta?
Hur ser medlemmarna på att ta dessa kostnader genom höjning/omprioritering i budgeten, och där röstning görs på stämma?
Hur skall fördelningen av medlemmarnas pengar göras så att det blir rättvist (olika etapper/medlemmar har olika storlek på störningen)?
Vad blir konsekvenserna för de som genomför transporter på ön i enlighet med regelverket?
Vilka möjligheter finns det att kringgå dessa åtgärder, som kan leda till ett nytt problem eller att problemet in löses med de tekniska åtgärderna?
Nya eller förändrade regler, vad hjälper detta när de nuvarande reglerna inte följs?

Samtidigt är det säkerligen så:
  • att det inte är barnen/ungdomarna som köpt fyrhjulingen själva, utan föräldrarna.
  • att föräldrarna skulle sakna kunskap om regelverket är inte troligt då dessa regler påtalats i brev till varje medlem, och det flera gånger, exvis i kallelser till stämmor, utskick till nya medlemmar etc etc.

För mig ligger grundorsaken till problemet i att vuxna väljer att låta sina barn köra fyrhjuling utanför regelverket.

Det normalt sätt effektivaste och billigaste sättet att åtgärda ett problem är att hantera grundorsaken.
Att i detta fall hantera grundorsaken i mitt resonemang = föräldrarna är det som kan vara "jobbigare" för oss medlemmar att hantera än tekniska lösningar eftersom det är mer personligt.
Det är i samtal med föräldrarna som jag tror vi får mest effekt och det är här vi kanske skall anstränga oss lite mer gemensamt?

:-)

/Chrille
Följande användare sa tack: 131pettersson

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Mer
9 år 10 månader sedan #1815 av chrille
Svar från chrille i ämnet Fyrhjulingar
Hej!

Nu i min roll som ordförande:
Styrelsen arbetar med frågan inför stämman utifrån enkäten, dialog med medlemmar, bland annat genom detta forum mm men den tydligaste vägledningen för styrelsen är stämmans (=medlemmarnas) beslut

Jag välkomnar er att skicka in motioner med förslag på lösningar (tekniska/regelmässiga etc) till stämman i höst, eftersom det är på stämman som medlemmarna beslutar. Styrelsen kommer sedan att genomföra stämman beslut.

mvh

/Christer Gerhardsson, Ordförande
PS. I vårt arkiv finns en mall för motion så att vi enklare får in komplett underlag. Ju tidigare ni skickar in motionen, desto mer tid får styrelsen för beredning/kompletterande frågor. ds.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

  • danielsson
  • danielsson Profilbild
  • Besökare
  • Besökare
9 år 10 månader sedan #1817 av danielsson
Svar från danielsson i ämnet Fyrhjulingar
Bra att det tas nya och om möjligt krafttag mot detta buskörande. Bor på gården och retade mig för några helger sedan på just detta buskörande sent på kvällen.
Gick ut för att säga till och jag fick ett finger i luften sen körde dom förbi på sidan.
Om det skulle hända något och polisen av någon anledning skulle bli inblandad åker körkortet i minst 3 månader för den som står som ägare.
Per Danielsson

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Mer
9 år 10 månader sedan #1818 av 208jakobsson
Svar från 208jakobsson i ämnet Fyrhjulingar
Jag sa till i helgen och fick också bara ett finger och ett gapskratt tillbaka. tror tyvärr inte att det går att prata dem till rätta men hoppas att styrelsen och alla på ön försöker detta, framförallt med föräldrarna.

Jag tror man måste lösa det så att det inte går att busköra.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Sidan laddades på: 0.748 sekunder

Adressändrat?

birdnestHar du sålt eller köpt fastighet på Ringsö? Har du bytt hemadress? Se till att du uppdaterat din profil! Skicka dina nya uppgifter till adressandring [at] ringso.se

Rapport om Fiske och Fiske i Mälaren

2016 01 27 19 51 47

Ny rapport om Fiske och Fiske i Mälaren - Se här