Topic-icon Nya fiskeregler from 1 juli 2012, dvs nästa sommar

Mer
12 år 9 månader sedan #949 av hakwic
Hej,

i den mån någon planerar inköp av nya nät, så vill jag påminna om att reglerna runt maskstorleken vid fiske i Mälaren kommer att ändras from 1 juli nästa år (2012). Orsaken är skydda smågösar från att bli uppfiskade i förtid, och i samband med de nya reglerna börjar gälla, så höjs också minimimåttet på gös från dagens 40 cm till 45 cm.

Så ser reglerna runt maskstorleken ut:

"Fiskemetoder
31 § Fiske i Mälaren med nät med en maskstorlek mellan 60 millimeter och
100 millimeter är förbjudet t.o.m. den 30 juni 2012. Fr.o.m. den 1 juli 2012 är
det förbjudet att fiska med nät med en maskstorlek mellan 60 millimeter och
120 millimeter. (FIFS 2009:37)."

För de som inte är så vana vid att mäta nätmaskor, betyder det att nät med sträckt maska mellan 60 och 120 mm blir förbjudna att använda. Mäter man istället "maskstolpen", dvs avståndet från knut till knut, så blir det nät med maskor mellan 30 och 60 mm som blir förbjudna. Ett gammeldags mått är 20, resp 10 varvsnät. (10 varv per aln motsvarar nämligen 60 mm osv).

Hälsningar//Håkan på Etapp 2

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Mer
12 år 9 månader sedan #950 av 125carlsson
:blush:
Jag har svårt att förstå logiken i den nya bestämmelsen om förbudet att fiska med 60 - 120 mm nät!
Det skulle alltså vara tillåtet att fortsätta med mindre maskstorlekar!!! Det betyder att smågös koimmer att fastna i näten och förmodligen dö innan de blir ikastade p.g.a minimåttet 45 cm.
Förklara för mig varför jag inte kan få in meningen med beslutet i min skalle

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Mer
12 år 9 månader sedan #951 av hakwic
Mja, det är nog fler än du som kan ha svårt att förstå alla turer runt fiskebestämmelser, maskstorlekar osv. Det handlar till en del om att samtidigt som man vill skydda uppväxande gös, så vill man inte helt omöjliggöra fiske efter bla abbore (och siklöja när den finns att fånga) med mer finmaskiga nät. Kompromisser kan ju bli lite märkliga, men sanningen är nog ändå den, att man på 60 mm nät normalt inte får så mkt smågös, men visst händer det.

Sedan är reglerna också sådana att gös under minimimåttet som man av misstag fångar, måste sättas tillbaka i vattnet, även om de uppenbart är döda! Var inte reglerna sådana, skulle man lätt skapa en gråzon där man "avsiktligt" låter smågös dö i näten.

Tänk istället positivt på alla de de kilos gösar du kommer att få om något år, när de hunnit växa upp till det nya minimimåttet (45 cm). Då kan vi fånga, kanske färre i antal, men mer i vikt av den läckra gösen!

Lycka till önskar Håkan på Etapp 2.

Hälsningar//Håkan

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

  • rainer
  • rainer Profilbild
  • Besökare
  • Besökare
12 år 5 månader sedan #1023 av rainer
:huh: Bestämmelsen om 60 mm maskor är väl inte klubbat än, utan är än så länge ett förslag? Jag kan inte se någonstans att detta verkligen skulle vara en lag som absolut gäller från 1/7 -12,eller?
Rainer

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Mer
12 år 5 månader sedan #1024 av hakwic
Titta i www.havochvatten.se/download/18.312592e0...04-37-keu-1107...pdf , speciellt paragraferna 15 och 31. Slutsats, det är bestämt och kommer att gälla from 1 juli 2012.

Hälsningar//Håkan
Följande användare sa tack: rainer

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Sidan laddades på: 0.203 sekunder

Adressändrat?

birdnestHar du sålt eller köpt fastighet på Ringsö? Har du bytt hemadress? Se till att du uppdaterat din profil! Skicka dina nya uppgifter till adressandring [at] ringso.se

Rapport om Fiske och Fiske i Mälaren

2016 01 27 19 51 47

Ny rapport om Fiske och Fiske i Mälaren - Se här