Topic-icon Båtbommar

  • Kajobe
  • Kajobe Profilbild Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
11 år 2 veckor sedan #1395 av Kajobe
Svar från Kajobe i ämnet Re: Båtbommar
För mig var det kanske bara det faktum att det var en för liten aluminiumbåt. Den vägde endast 150 kg trots en 30 hästars motor. Studsade bara runt på vattnet. Sen var den inte självlänsande heller vilket gjorde mig vansinnig.. Har ingen aning om hur en buster L ter sig därute. Men det finns några buster xl & magnum där har jag sett. Mycket trevliga men dyra båtar. Sen upplevde jag Linder som en riktig skitbåt. Läckte och strulade nästan hela sommaren. Den har två sammanpressade skrovhalvor som tog in vatten hur jag än bar mig åt. Sen är ju inte aluminiumbåtar direkt underhållsfria. Beror på hur mycket du som ägare bryr dig. Dom ergar eller vad man skall säga och blir matta och tråkiga. Försökte polera upp med speciell aluminiumputs till båtar. Det var ett himla jobb kan jag säga. Så tror att det faktiskt är lättare men plast? Men som du sa, en smaksak.

Sen har jag frågat innan vi köpte en fyrtakt. Det enda som kostar är service. Vinterkonservering bör göras på alla båtar. Byte av växelhusolja under hösten och konservator i förgasaren tror jag räcker. Det lät så när jag pratade med en båthandlare som inte hade med VÅRT köp att göra när jag bara frågade appropåatt.. Man får fråga sig fram lite helt enkelt. Är lättare med båt än bil om du frågar mig. Mindre problem och "göra själv".

Tror som ni tänkt att en 4,5 till 5,5 meters båt är ett ganska klokt val. Vi hittade vår uttern för 75 tusen nu för 2 veckor sen. Tror att ni gör klokt i att försöka hitta och köpa en båt nu. Till våren går priserna upp en hel del.

Lycka till med allt så ses vi i sommar!!

Hälsningar Kalle & Johanna, Havreringen 186

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Mer
11 år 2 veckor sedan #1396 av mikapollack
Svar från mikapollack i ämnet Re: Båtbommar
Trist med Lindern och bra att veta att man behöver putsa.
En anna fördel jag får för mig med Aluminium är att man kan lägga till lite oförsiktigare vid stränder mm.

Vi åkte till båtmässan idag och kikade men vet inte om vi blev klokare.
Gillade Micore, Sandström och Terhi, fina prisvärda båtar verkar det som.
Sen är alltid Buster eller Yamarin trevligt, men ganska dyrt.

2-takt (e-tec) eller fyrtakt rådde det ganska delade meningar om beroende på vem man frågade och vad de själva sålde.

Ja vi får se vad det slutar.

Tack igen för input och tips! Ses säker på ön senare

h

/ Mika

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

  • Kajobe
  • Kajobe Profilbild Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
11 år 2 veckor sedan #1397 av Kajobe
Svar från Kajobe i ämnet Båtbommar
Mailet från hamnkapten löd:

Hej
Båtbommarna har vi köpt från Marinetek, inkl. frakt och montering. För att det ska bli någorlunda rimliga kostnader så bör vi beställa minst 8-10 st. Har fått priser för denna säsong och det handlar om ca 6000 kr för en 5 m bom och ca 7000 för en 6 m bom. För bommar på Ringsö tillkommer några hundralappar för extra frakt till ön.
De bryggor som är aktuella för fler bommar är D-bryggan i Näsby och på Ringsö B och G bryggan. Dessa bryggor har redan monterade avslutningsbommar, så på dessa går det att fylla på med fler bomplatser. Har ni plats på annan brygga försöker vi göra omflyttningar.

Hälsningar Monica


Vi bör alltså kolla upp exakt hur stort intresset är.

Om jag förstår det hela rätt så borde det vara 1 bom för en båt, 2 bommar för 2 båtar, 3 bommar för 3 båtar osv. Eftersom det då redan sitter en första bom och vi bara bygger på befintliga. Men skall givetvis kolla upp detta så att det stämmer. Men är vi flera så bör inte kostnaden dra iväg så kraftigt.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Mer
11 år 2 veckor sedan #1398 av mikapollack
Svar från mikapollack i ämnet Båtbommar
Hej igen,

Har också mailat lite med Monica.

Som jag förstår det ska det sannorlikt beställas fler bommar denna säsong (inget definitivt ja än, men sannorlikt).
Kanke kan vara en bra idé att kolla om flera är intresserade.

Försöker också reda på ungefär när det i så fall skulle kunna ske. Om det är tidig eller sen säsong tex.
Blir lite onödigt för oss att köpa/lägga i nya bojar för att sedan även skaffa bommar.

Men någonstans måste ju båten ligga. Kanske går att hitta någon temporär lösning under tiden.

Många saker som ska fixas första året... (men roligt)

H

/ Mika

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Sidan laddades på: 0.238 sekunder

Adressändrat?

birdnestHar du sålt eller köpt fastighet på Ringsö? Har du bytt hemadress? Se till att du uppdaterat din profil! Skicka dina nya uppgifter till adressandring [at] ringso.se

Rapport om Fiske och Fiske i Mälaren

2016 01 27 19 51 47

Ny rapport om Fiske och Fiske i Mälaren - Se här