Topic-icon Båtbommar

  • Kajobe
  • Kajobe Profilbild Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
11 år 1 månad sedan #1388 av Kajobe
Svar från Kajobe i ämnet Re: Båtbommar
Välkommen till Ringsö då. Vi köpte förra vintern och är då relativt nya på ön. Hoppas ni får ett lika fantastiskt första år som vi hade. Längtar som attan efter att få komma ut nu till vår. Lägga i nya båten och puttra ut.

Hälsningar Kalle

Vi kan gemensamt lägga upp all info vi får angående båtbommar på denhär tråden..

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Mer
11 år 1 månad sedan #1390 av mikapollack
Svar från mikapollack i ämnet Re: Båtbommar
Tackar, känns väldigt roligt.

Vi ser verkligen fram emot att komma ut, hann åka tre gånger i höstas och det var väldigt härligt.
Ska bli spännande att uppleva vår/sommar där. Hoppfullt att ni gillar det så mycket.

Får man fråga vad det blev för båt?

Vi måste skaffa en också och tittar mycket på annonser (och är inga sjöbusar direkt).

H

/ Mika

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

  • Kajobe
  • Kajobe Profilbild Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
11 år 1 månad sedan #1391 av Kajobe
Svar från Kajobe i ämnet Re: Båtbommar
Förra året köpte vi en Linder Sportsman 400. En aluminiumbåt verkade som en jättebra idé. Men vädret där ute är lite annorlunda än i yttre skärgården. Kan blåsa på rätt duktigt från och till faktiskt. Vi kände att vi behövde en större båt med lite mer tyngd. För att bryta vågorna helt enkelt, istället för att studsa uppepå dem. Valet föll på en Uttern 4612 från 2002. Motorvalet föll på en något midre. Man använder ju mestadels båten till att transportera sig fram och tillbaka till ön. Då är det ganska skönt om den inte drar 100 liter distansen, hahaha. Är du som vi var förut. Helt nya i båtlivet så är det bra att prata runt lite med folk om tips. Enligt dom flesta är det att föredra en tvåtaktsmotor som kräver midre underhåll. Vi köpte iofs en fyrtakt nu på 40 hk men tror inte att det är mycket mer jobb? Sen beror det på om man vill ha en öppen båt eller en med en liten hytt. Man vill ju kunna åka även fast det regnar. Men vi köpte som sagt en öppen för att kunna njuta mer när solen skiner, en smaksak. Rekommenderar att ni gör som dom flesta andra där ute och köper er en "riktig" båt redan första året. Det gjorde inte vi och fick ångra det i slutändan. Vi är redan inne på 3:e båten på ett år. Hoppas det blev rätt denna gången. Den första var en skorv från 70-talet som vi hade i 2 månader innan vi gav upp. Med tanke på att man vill komma ut smidigt är det skönt med en pålitlig båt och motor. Det får ju inte bli ett bekymmer varje gång man skall ut.

Vi tittade runt på Ryds, Uttern, Örnvik, Bella, Yamarin m.f. mellan 50-70 000. Förhoppningsvis får vi en bra båt i år. Men det är definitivt värt att lägga lite mer och få den tryggheten att man har en bra båt.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Mer
11 år 1 månad sedan #1392 av Peter 264
Svar från Peter 264 i ämnet Re: Båtbommar
Kan bara instämma med föregående, köp en "riktig" på en gång.
Jag hade också tre båtar första året (2012) och är ändå inte nöjd med vad jag har...
Om jag byter båt i år vet jag inte, men isf blir det nog en ryds 510 ac eller liknande.
Det är inte den snyggaste, men grymt praktisk att lasta och en liten hytt när det är dåligt väder.

För mig är det viktigaste att motorn är pålitlig och alltid startar, sen om det är en modern 2taktare med insprutning eller en 4taktare är mindre viktigt.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

  • Kajobe
  • Kajobe Profilbild Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
11 år 1 månad sedan #1393 av Kajobe
Svar från Kajobe i ämnet Re: Båtbommar
Sen skulle jag rekommendera att ni köper en självlensande båt. Är inte så kul att komma dit efter 2-3 veckors uppehåll och stå och ösa vatten i 30 minuter en fredag kväll. När man bara vill komma ut, tända brasan och knäppa en öl eller ta ett glas vin..

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Mer
11 år 1 månad sedan #1394 av mikapollack
Svar från mikapollack i ämnet Re: Båtbommar
Tack för att ni delar med er!

Vi är som sagt nya på det här med båtar och tar alla råd vi kan få.
Tycker det ska bli kul och har spenderat ganska mycket tid under vintern med att läsa på om båtar.
Har hamnat i ungefär samma slutsatser.

Lika bra att köpa en "riktig" båt på en gång, blir dyrare nu men lönar sig i längden. Ska vara lätt och trevligt att ta sig ut.

Vi fick skjuts ut i två olika typer av båtar i höstas och förstod att det är bra med en rejäl båt med höga fribord, kan bli blött och vingligt annars, inte så kul för barnen.

Båten vi letar efter är en styrpulpetare runt fem meter, med ca 50 hk utombordare.
Plats för ca 4-5 pers, lätt att lasta och att komma i /ur.
Den bör ha: Självläns, elstart, höga fribord, grabbräcken (gärna räcke i fören), någorlunda v-format skrov, helst två pulpeter eller bred ruta.

Hyttbåtarna verkar lite dyrare och får för mig att det är lättare med en öppen båt som förstabåt, men kanske hamnar där senare.

Heta kandidater just nu är Buster L samt Ryds 510, men även motsvarande Uttern, Ö-vik, Yamarin mm.
Just nu lutar det mot Buster L om vi hittar en inom budget (som är runt 80-100 k).

Klassiska frågor verkar vara, aluminium eller plast, 2-takt eller fyrtakt.

Aluminium har mindre skötsel och tåligare, men vissa tycker de är stötigare.
Kalle, vad var det som var dåligt med Lindern? Var det storleken/skrovet eller aluminiumet i sig?

Hur mycket jobb är det egentligen med en plastbåt? Måste man vaxa och polera 2 ggr per år?

Vi lutar åt 4-takt pga av miljöaspekten samt att jag får för mig att andrahandsvärdet är bättre.
Servicekostnad och vinterkonservering kanske man får tillbaka på bränslekostnaden?
De är iofs dyrare och mycket som ska införskaffas första året.

Frågor frågor, men snart är vi väl sjöbusar vi med he he.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Sidan laddades på: 0.253 sekunder

Adressändrat?

birdnestHar du sålt eller köpt fastighet på Ringsö? Har du bytt hemadress? Se till att du uppdaterat din profil! Skicka dina nya uppgifter till adressandring [at] ringso.se

Rapport om Fiske och Fiske i Mälaren

2016 01 27 19 51 47

Ny rapport om Fiske och Fiske i Mälaren - Se här