Topic-icon Fyrhjulingar

Mer
9 år 11 månader sedan #1782 av 208jakobsson
Hej

Jag var ute på Ringsö i påskhelgen och kom fram till att nöjesåkandet med fyrhjulingar inte minskat detta år och att det fortfarande är många som låter sina barn och ungdomar köra runt i hög fart på våra små vägar. Gärna två på varje fyrhjuling och utan hjälm. De kör fort, sladdar, drar upp dam och är en fara inte bara för sig själva utan alla andra som är på eller i närheten av vägarna.

Ett exempel på hur det kan gå från tidningen idag!
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article18781713.ab

Kan de som har fyrhjulingar respektera de regler som gäller!
Kan föräldrar se till att inte låta barn och ungdomar köra!
Kan alla som ser dessa ungdomar stanna dem och säga till att det inte är ok och be dem åka hem igen.
Kan styrelsen igen påpeka för dessa familjer vilka regler som gäller.
Kan man inför någon form av tillstånd så som man har på t.ex. Sandhamn.

Snälla, kan vi få ett stopp på detta, innan man läser om nästa olycka i tidningen och att den då har hänt på våran ö.
Följande användare sa tack: AndersWide, htummings, szczepanowski, 125carlsson, evakuu, mikapollack, Anna G

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Mer
9 år 11 månader sedan #1784 av mikapollack
Svar från mikapollack i ämnet Fyrhjulingar
Hej,

Som relativt ny på ön undrar jag också hur man jobbat tidigare på ön (och kommer framöver) kring den här problematiken.

Är nyfiken på hur man tänker sig att oberäkneliga barn, små och stora, ska kunna röra sig fritt, gå och cykla på ön samtidigt som fyrhjulingar kör i väldigt höga hastigheter, med kanske inte de mognaste förarna. En allvarlig olycka känns inte alls omöjlig. Vilket vore tragiskt.

Hoppas på en bra lösning så att jag vågar låta barnens cykla själva på vår fina ö.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Mer
9 år 10 månader sedan #1787 av AndersWide
Svar från AndersWide i ämnet Fyrhjulingar
Hej!

Detta är ett problem som funnits alla år, men tyvärr eskalerat! Vi har trivselregler som tagits fram av styrelsen, som sänts ut till såväl gamla som nya medlemmar. Dessa säger bl.a. att ingen nöjesåkning är tillåten och att alla körningar ska vara "transporter". Följer alla detta så kommer åkandet minska radikalt, vilket ju automatiskt sänker risker för olyckor, förlänger livslängd på vägarna och minskar bullret.

Konkret betyder det t.ex. att alla som ersätter en promenaden på ön med en tur med 4-hjulingen, istället bör låta fordonet i fråga stå.

Vi har också hastighetsgränser som jag personligen tycker man kan försöka hålla sig under, så bråttom har vi väl inte när vi är ute på ön?

Sen har vi det där med bullret, som ju är personligt och individuellt betingat. Personligen blir jag störd av ljudet från 4-hjulingarna, men tycker att det blivit mycket bättre på sistone, då i alla fall mina grannar på etapperna 8 & 9 (och andra som tyvärr måste åka runt och se ön från sin 4-hjuling) verkar försöka hålla ner hastigheterna.

Vid förra årsstämman sände styrelsen ut en enkät till alla medlemmar. Jag gissar (och hoppas) att vi snart får se ett resultat av detta, inklusive praktiska handlingar från styrelsen.

Mina slutord får bli att det är vi vuxna som har ansvaret för vad vi tar ut för fordon på ön, vad vi låter våra barn och ungdomar göra och hur vi själva är och uppträder. Jag hoppas innerligen att problemet försvinner. Det skedde en olycka utanför oss häromåret, där in grabb välte med sin 4-hjuling i en kurva. Hans kompis fick bära hem honom, så det verkade som att han klarade sig mycket bättre än en del vi hör om på nyheterna ibland.

Med hopp om en vår, sommar och höst där vi alla visar respekt för varandra och hjälper till att bidra till en ö med fantastisk trivsel!

Anders Wide
f.d. ordförande i styrelsen/ tomt 244
Följande användare sa tack: 208jakobsson, Anna G

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Mer
9 år 10 månader sedan #1788 av 208jakobsson

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Mer
9 år 10 månader sedan - 9 år 10 månader sedan #1789 av 125carlsson
Last edit: 9 år 10 månader sedan by 125carlsson.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Mer
9 år 10 månader sedan - 9 år 10 månader sedan #1791 av mikapollack
Svar från mikapollack i ämnet Fyrhjulingar
Hej Anders,


Helt rätt att det är de vuxnas ansvar i slutändan, de som lånar ut sina fordon. Men det verkar vara lite olika syn på vad man tycker är ok eller inte, och hur bra koll man har på sina barn/tonåringar.

Det är nog också bra att fler vuxna på ön tar ansvar. Vissa öbor gör det och stoppar de som tokkör och ber dom sänka hastigheten (på ett trevligt sätt).
Svaren verkar bli ganska varierande, vissa fattar direkt, medan andra har en del attityd och svara att de aldrig kommer att sluta.

När unga tonåringar med den inställningen kör galet fort känns det som sagt inte helt säkert att låta mindre barn cykla fritt.

Men hoppas också på en bra sommar utan olyckor eller knaskörande
Last edit: 9 år 10 månader sedan by mikapollack.
Följande användare sa tack: clbi

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Sidan laddades på: 0.236 sekunder

Adressändrat?

birdnestHar du sålt eller köpt fastighet på Ringsö? Har du bytt hemadress? Se till att du uppdaterat din profil! Skicka dina nya uppgifter till adressandring [at] ringso.se

Rapport om Fiske och Fiske i Mälaren

2016 01 27 19 51 47

Ny rapport om Fiske och Fiske i Mälaren - Se här